Jajka. Jakie mają właściwości zdrowotne?

0
390
Jajka, fot. Pixabay.com
Jajka, fot. Pixabay.com

Dlaczego jajka są takie zdrowe? Dlaczego jednym z ulubionych posiłków kulturystów są omlety? Jakie właściwości zdrowotne mają jajka i komu szczególnie będą zalecane? Sprawdź.

Jajka zawierają przede wszystkim pełnowartościowe białko. To dlatego są takie zdrowe i chętnie spożywane przez sportowców. Dodatkowo można je przyrządzać na różne sposoby. Omlety, jajecznica, jajka gotowane, jajka jako dodatek do kanapek, jajka sadzone, jajka do sałatki, kogiel-mogiel i wiele innych.

Jajka. Co zawierają?

Co zawierają jajka, że są takie zdrowe?

  • pełnowartościowe białko
  • witaminy A, E, D i K
  • witaminy z grupy B
  • fosfor
  • sód
  • potas
  • wapń
  • żelazo
  • magnez
  • miedź
  • cynk
  • selen
  • beta-karoten (w żółtku)
  • luteina (w żółtku)

Mają więc tak dużo wartości odżywczych, że nic dziwnego, że są takie zdrowe i mogą nam pomóc w wielu dolegliwościach. Na przykład: luteina i beta-karoten chronią nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem.

Jajka można jeść na wiele różnych sposobów, fot. Pixabay.com
Jajka można jeść na wiele różnych sposobów, fot. Pixabay.com

Jajka. Ile mają kalorii?

Jedno jajko zawiera około 80 kalorii. Oczywiście kaloryczny jest też sam majonez, z którym chętnie łączymy jajka, natomiast można go zamienić na jogurt naturalny. Dodatkowo jajka warto łączyć ze szczypiorkiem tak, by zachować odpowiednią gospodarkę kwasowo-zasadową (jajka zakwaszają organizm, szczypiorek jest zasadowy).

Surowych jajek nie powinny jeść kobiety w ciąży (zobacz też: Czego nie wolno w czasie ciąży?).

Jajka. Właściwości zdrowotne

Jakie są właściwości zdrowotne jajek?

  • wspomagają odchudzanie (nieważne kalorie, jajka wywołują uczucie sytości, więc nie podjadamy między posiłkami, poza tym dostarczamy też odpowiednią ilość białka sprzyjającego wzrostowi masy mięśniowej)
  • pozytywnie wpływają na wzrok (z uwagi na beta-karoten i luteinę, patrz wyżej)
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia raka jelita grubego i chorób serca (również ma na to wpływ luteina)
  • wpływają na lepszy stan skóry i włosów (mają na to wpływ witaminy z grupy B)
  • wzmacniają naszą odporność (o ile jesz minimum 1-2 jajka dziennie, ma na to wpływ selen zawarty w jajkach)
  • wpływają na koncentrację („odżywiają” nasz mózg, a to dzięki cholinie, która jest jest częścią acetylocholiny, istotnego neuroprzekaźnika)
  • nasze kości są mocniejsze (to dzięki witaminie D, która pozytywnie wpływa na wchłanianie wapnia)

Jakie jajka kupować?

Najlepiej kupować jajka z wolnego chowu lub jajka ekologiczne. Te są najbardziej zdrowe. Jajka z chowu klatkowego lepiej od razu odrzucić, ponieważ kury składające takie jajka są karmione antybiotykami i hormonami wzrostu. Jest to szkodliwe także dla naszego zdrowia. Farmy, które prowadzą chów klatkowy, są nastawione przede wszystkim na ilość i zysk, nie na jakość.

Jajka. Oznaczenia

  • 0 – chów ekologiczny
  • 1 – wolny wybieg
  • 2 – chów ściółkowy
  • 3 – chów klatkowy

Pozytywne jest też to, że jajka możemy jeść na wiele różnych sposobów (jajecznica, jajka sadzone, jajka gotowane, jajka w sałatce). Dzięki temu nigdy nam się nie znudzą. Według Światowej Organizacji Zdrowia można zjeść do 10 jajek tygodniowo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here