Dieta oczyszczająca. Kiedy stosować, co jeść i jak działa? Wszystko co musisz wiedzieć o diecie oczyszczającej

0
380
Dieta oczyszczająca
Dieta oczyszczająca

Dieta oczyszczająca – kiedy ją stosować i na co pomaga? Co można jeść podczas stosowania diety oczyszczającej? Jaki jest przykładowy jadłospis podczas diety oczyszczającej? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Dieta oczyszczająca – co to jest? Dieta oczyszczająca to taka dieta, która oczyszcza nasz organizm z toksyn, ale też – a może przede wszystkim – reguluje proces przemiany materii. Pozytywnie wpływa również na żołądek i wątrobę.

Dieta oczyszczająca – kiedy ją stosować, na co pomaga, ile trwa?

Dietę oczyszczającą warto stosować raz w roku. Dieta oczyszczająca trwa minimum od 1 do 3 dni, aczkolwiek może trwać również tydzień. Wszystko zależy od tego, co stawiasz sobie za cel i w jakiej kondycji jest Twój organizm.

Dieta oczyszczająca – na co pomaga?

Pamiętajmy, że wraz z czynnikami stresowymi, jak też z żywnością nasz organizm przyswaja różne toksyny. To dlatego warto raz w roku zastosować dietę oczyszczającą, by nasz organizm z tych toksyn uwolnić. Mowa tutaj o takich toksynach, jak aflatoksyny, dioksyny, pestycydy, herbicydy, pyły i metale ciężkie.

Zobacz też: Zielona herbata. Jakie ma właściwości?

Dieta oczyszczająca – jak działa?

Podczas diety oczyszczającej przyjmujemy tylko takie płyny i pokarmy, które pozytywnie wpływają na nasz metabolizm i uwalniają organizm z wyżej wymienionych toksyn. Dieta oczyszczająca to dieta, która zawiera dużo błonnika i jest niskokaloryczna.

Dieta oczyszczająca
Dieta oczyszczająca, fot. Pixabay.com

Dieta oczyszczająca – co jeść i pić?

Jak już wspomnieliśmy, w diecie oczyszczającej ogromną rolę pełnią produkty bogate w błonnik. Są to na przykład:

  • otręby pszenne,
  • mąka z pełnego przemiału,
  • fasola i groch,
  • kukurydza,
  • nasiona roślin,
  • pełne ziarna zbóż,
  • warzywa kapustne,
  • warzywa korzeniowe
  • orzechy

Oprócz tego trzeba jeść dużo warzyw i owoców. Istotne tu będą w szczególności:

  • marchew,
  • seler,
  • pietruszka,
  • buraki,
  • kapusta,
  • kiszonki
  • jabłka
  • gruszki

Warto spożywać również kiszonki, ponieważ są one źródłem bakterii fermentacji mlekowej i pozytywnie wpływają na mikroflorę jelitową.

Co jeszcze? Przede wszystkim zioła. Tu świetnie się sprawdzą:

  • herbata biała i zielona
  • napary z ziół na bazie kolendry i kopru włoskiego
  • skrzypokrzyw (mieszanka skrzypu i pokrzywy, pozytywnie też wpływa na stan naszych włosów)
  • mięta
  • rumianek
  • dziurawiec

Do potraw warto dodawać takie przyprawy, jak:

  • bazylia,
  • oregano,
  • tymianek,
  • kminek,
  • gałka muszkatołowa,
  • imbir

Zobacz też: Jak zrzucić zbędne kilogramy po świętach? Oto sposoby

Dieta oczyszczająca – przykładowy jadłospis

W Internecie, a także w książkach o tematyce z zakresu dietetyki znajdziecie dużo przykładowych jadłospisów. My w naszym poradniku powołujemy się na jadłospis przygotowany przez firmę Sante, produkującą zdrowe i naturalne produkty. Oto jadłospis na trzy dni:

Dieta oczyszczająca. Pierwszy dzień

na czczo:

wywar ze śliwek suszonych
przygotowanie: wieczorem poprzedniego dnia śliwki suszone (5-10 szt.) zalać gorącą wodą

Śniadanie – do 1 h po przebudzeniu

surówka z selera, marchwi i ogórka kiszonego (opcjonalnie z dodatkiem cebuli)
szklanka zielonej herbaty

Drugie śniadanie – ok. 10:00-11:00

koktajl z soku jabłkowego świeżo wyciskanego i banana z łyżką lnu mielonego złotego

Obiad – ok. 13:00-14:00

zupa wielowarzywna, brokuły lub brukselka gotowana
szklanka świeżego soku marchwiowego

Podwieczorek – ok. 16:00-17:00

jabłko pieczone
herbatka „Trawienie”

Kolacja – ok. 19:00-20:00

marchew z groszkiem duszona bez oleju
herbatka melisa z pomarańczą i pigwą

Dieta oczyszczająca. Drugi dzień

na czczo:

wywar ze śliwek suszonych
przygotowanie: wieczorem poprzedniego dnia śliwki suszone (5-10 szt.) zalać gorącą wodą

Śniadanie – do 1 h po przebudzeniu

bukiet warzyw gotowanych lub duszonych (mogą być mrożone),
Herbatka żurawina z dziką różą

Drugie śniadanie – ok. 10:00-11:00

koktajl dyniowo-gruszkowy (na bazie puree z dyni i gruszki) z łyżką lnu mielonego złotego

Obiad – ok. 13:00-14:00

zupa krem z buraków
bigos jarski
szklanka soku grejpfrutowego

Podwieczorek – ok. 16:00-17:00

surówka z marchwi i jabłka
herbatka „Trawienie”

Kolacja – ok. 19:00-20:00

kalafior gotowany, surówka z pomidorów (opcjonalnie z cebulą)
herbatka melisa z pomarańczą i pigwą

Dieta oczyszczająca. Trzeci dzień

na czczo:

wywar ze śliwek suszonych
przygotowanie: wieczorem poprzedniego dnia śliwki suszone (5-10 szt.) zalać gorącą wodą

Śniadanie – do 1 h po przebudzeniu

rozgrzewający mus z dyni z imbirem i gałką muszkatołową
szklanka herbaty zielonej

Drugie śniadanie – ok. 10:00-11:00

zielone smoothie (na bazie kiwi, szpinaku, melona) z łyżką lnu mielonego złotego

Obiad – ok. 13:00-14:00

zupa krem z pomidorów
bakłażan duszony, sałatka z papryki czerwonej i ogórka
herbatka „Trawienie”

Podwieczorek – ok. 16:00-17:00

surówka z kiszonej kapusty
herbatka melisa z pomarańczą i pigwą

Kolacja – ok. 19:00-20:00

szpinak duszony z czosnkiem
szklanka soku z buraka

Przykładowy jadłospis na cały tydzień dla diety oczyszczającej możecie znaleźć tutaj.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here